Oké, dit lijkt misschien een inkoppertje, maar dat is het niet. Het blijkt in de praktijk toch nog best lastig te zijn om dingen altijd op je eigen manier te kunnen doen. Misschien ben je er heel goed in, maar vergeet je verbinding te maken met anderen. Je wordt al snel bestempeld als “koppig” of “die luistert toch niet”. En dat bedoel ik hier ook niet mee. Wat bedoel ik er dan wél mee? Als je leert hoe je zelf in elkaar zit en weet hoe jij het beste je eigen talenten in kan zetten, zal dit wel effectief werken. Je ontcijfert je eigen handleiding.
Als je goed oplet op je dagelijks werk, dan zie je dat op de gebieden waarin je talenten liggen en dat je hier vaak al je eigen werkwijze hebt gemaakt. Als je houdt van orde en structuur, dan is de kans groot dat je lijsten bijhoudt en alles op je bureau geordend is. Als je het fijn vindt om resultaatgericht te werken, dan ligt jouw focus op korte, snelle doelstellingen. Wanneer je harmonie en gezamenlijkheid belangrijk vindt, dan zal jij altijd eerst overleggen met je collega`s voordat je een beslissing maakt. Dit gaat van nature. Alleen hebben we in het dagelijkse werk niet altijd de luxe om alles 100% in te richten op basis van je gevoel en heb je te maken met kaders in een functie, naast dat je vaak werkt in een team. Hoe kun je dan toch werken vanuit je talent?
Je talent inzetten in je functie
Als voorbeeld: Stel dat je werkt als klantenservice medewerker. Je hebt in deze functie te maken met allerlei doelstellingen die je moet halen. Zo moet je binnen een bepaalde tijd de telefoon opnemen en is het belangrijk dat je de klant zo min mogelijk doorverbindt. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat het probleem binnen een zo kort mogelijke periode is opgelost en wordt je achteraf beoordeeld door de score die de klant aan je geeft na het gesprek.
Dit is een functie waarin je heel veel kaders hebt en moet voldoen aan allerlei doelstellingen. Aan de andere kant helpen deze doelstellingen de werkgever waarvoor je werkt. Zo meet de werkgever of er extra training nodig is en kan er gesignaleerd worden of er een situatie ontstaat waar extra hulp bij nodig is (bijvoorbeeld bij landelijke acties).
Hoe doe je dit nu op je eigen manier?
Stel dat jij een talent hebt op “servicegerichtheid” en heel blij wordt van het helpen van je collega`s of de klanten. Daar krijg je energie van. Aan de andere kant, wanneer je dit niet kan doen, kost dit je energie. Dus is het voor jou heel belangrijk dat je elke dag bezig kan zijn met jouw talent. Stel je voor dat je veel vervelende telefoongesprekken hebt en je de klanten niet kunt helpen. Dan kun je het volgende doen, om toch vanuit je eigen talent te blijven werken:
- Hulp vragen aan een trainer: Kijk eens met me mee, hoe kan ik deze klant toch helpen?
- Signaleren van het probleem: Er is een reden waardoor ik de klant niet kan helpen en dit signaleer jij als geen ander met jouw talent. Bespreek dit met je leidinggevende en de trainers, als we dit kunnen oplossen kan iedereen weer verder met de klanten helpen.
- Richt je talent op iets anders: Ga koffie halen voor je collega`s, help een ander met een probleem of geef iemand aandacht die dat nodig heeft.
Op deze manier zal je zien dat je, ook op slechtere dagen, toch met een goed gevoel naar huis gaat.
Werken vanuit je talent als leidinggevende
Een ander voorbeeld: Stel dat je werkt als leidinggevende van een afdeling met 10 medewerkers. Je bent zelf ook onderdeel van een management team: Een team waarin je samenwerkt met 5 andere leidinggevenden. Je hebt een zekere mate van vrijheid in je functie en daarnaast werk je met vastgestelde financiële doelen. Je levert elke week een management rapportage aan, met daarin het aantal nieuwe klanten, verloren klanten, omzet, marge en een kostenoverzicht met hierin de personeelskosten. Jouw leidinggevende stuurt op financiële doelen en kwantiteit. Hij wordt heel blij van rapportages en overzichten, maar jij niet. Jij krijgt geen energie van het maken van die management rapportage. Jij bent blij als je bezig kan zijn met klanten. Daar krijg jij energie van! Jouw talent ligt veel meer in het zien van commerciële mogelijkheden.
Hoe kun je jouw leidinggevende blij maken en zelf ook energie krijgen van de taak die je moet uitvoeren?
Dit kan je op verschillende manieren doen:
- Zoek een leidinggevende collega die energie krijgt van financiële cijfers en bespreek samen wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. Als je allebei doet waar je energie van krijgt, kom je samen verder.
- Kijk verder dan de cijfers: Op welke manier zorgt kwaliteit voor kwantiteit? Als kwantiteit het belang is van je leidinggevende en kwaliteit die van jou, wat is dan het gezamenlijke belang? In de meeste gevallen is dit de (financiële) groei van de organisatie. Leer om de taal te spreken van je leidinggevende, maar wel vanuit je eigen talent. Omdat je gericht bent op de klant, zal je altijd in mogelijkheden denken. Daar kan je leidinggevende ook een voordeel uit halen!
- Onderzoek van te voren waar de organisatie (of je afdeling) verder in kan groeien op het gebied van kwaliteit. Jij ziet dit als geen ander! Zet dit op de agenda voor het overleg en maak het bespreekbaar. Je maakt daarmee een verdieping op de rapportage en dan ga jij ook het nut hiervan inzien (en gebruiken)!
Kortom, bepaal de strategie die bij jou past!
De basiselementen in een team
Om echt gebruik te kunnen maken van je eigen talent en je werk in te richten op een manier die bij jou past, heb je nog wat anders nodig wanneer je werkt in een team. Twee basiselementen die je helpen om dit praktisch in te kunnen voeren, namelijk: Draagvlak en verbinding.
Wat ik vaak zie in de praktijk is dat we altijd kijken door onze eigen bril en dat we er niet altijd bewust van zijn dat iedereen een andere bril op heeft. Daarmee kijken we allemaal anders naar dezelfde situatie.
Stel dat er een probleem is bij een klant. De medewerkers met het talent “servicegerichtheid” geven dit direct aan. Zij zien wat er nodig is om een probleem op te lossen. Sterker nog: Vaak signaleren zij het al voordat er een probleem ontstaat. Toch worden zij niet gehoord door hun collega`s. Als na een tijdje blijkt dat het probleem daadwerkelijk ontstaat, worden de mensen om hen heen zelfs nog boos dat dit niet is opgelost.
Wat er hier gebeurt is dat collega`s allemaal vanuit hun eigen talent een situatie benaderen. Vanuit de eigen bril en tegelijkertijd geen idee hebben dat er ook anders naar gekeken kan worden. Er heerst onbegrip, want ieder heeft zijn eigen perspectief. De ene medewerker ziet gewoon niet wat de ander wel ziet.
Om ervoor te zorgen dat jou dit niet overkomt, is het belangrijk dat je draagvlak en verbinding creëert. Dit doe je door vragen te stellen aan je collega`s, nieuwsgierig te blijven en geen aannames te doen (of deze te blijven toetsen).
Wanneer je er zeker van wilt zijn dat je collega je goed begrepen heeft (of je wilt weten waarom je collega totaal iets anders zegt dan wat jij bedoelt), dan is het handig om vragen te stellen.
De kracht van vragen stellen
De kracht van vragen stellen wordt vaak onderschat. De kracht hierachter is enorm waardevol. Wanneer je vertelt hoe jij het ziet, is dat vanuit je eigen bril. Een collega die een andere bril op heeft, snapt jouw zienswijze niet. Hij kan het zich niet voorstellen, omdat hij nog nooit vanuit die kant een situatie heeft benaderd. Dan moet je wel een enorm grote overtuigingskracht hebben dat je collega bijdraait (of erger nog: iemand zegt dat hij het snapt, om er vanaf te zijn, maar blijkt achteraf helemaal niet te snappen hoe jij het zag).
Wat je wel kunt doen is een vraag stellen. Doordat je een vraag stelt krijg je twee inzichten:
- Je hoort hoe de ander de situatie benadert (welke bril hij op heeft).
- Je laat de ander nadenken.
Welke vragen zou je dan kunnen stellen? En wat zou je in deze situatie kunnen helpen? Voorbeeldvragen in deze situatie zouden kunnen zijn:
- Welk effect heeft dit voor de klant als we het probleem niet oplossen?
- Wat betekent dat voor onze afdeling?
- Hoeveel tijd kost het ons om ervoor te zorgen dat dit probleem opgelost wordt?
- Welk effect heeft het voor de klant dat we dit kunnen voorkomen?
- Stel je voor dat we de klant heel blij kunnen maken, wat zouden we dan kunnen doen?
Als jij een situatie ziet ontstaan wat een probleem zou kunnen opleveren, maar je collega`s zien dat niet. Dan helpt het om terug te redeneren vanuit het effect wat jij ziet ontstaan. Jij ziet iets, wat je collega`s nog niet zien. Hou daar rekening mee en help ze om anders na te denken.
Let erop dat je vragen niet beginnen met “waarom”. Dit zorgt ervoor dat de ander het gevoel krijgt dat hij zijn perspectief moet verdedigen (en dan bestaat de kans dat iemand zich gaat afsluiten). Hieronder een plaatje waar je vragen dan wel mee kunnen beginnen:
De combinatie van talent
In de voorbeelden hierover zijn we steeds uitgegaan van het talent servicegerichtheid. In de praktijk is het echter zo dat meerdere talenten samenwerken en dat dit zich uit in wat je dagelijks doet en waar je wel of geen energie van krijgt. Daardoor kunnen twee mensen hetzelfde talent hebben, maar toch een situatie anders benaderen.
Om te leren werken vanuit je eigen talent, op jouw manier, is het fijn om op te letten wanneer je energie krijgt en wanneer juist niet. Op welk moment voel je frustratie of onbegrip? Vaak zijn dat de momenten waarin jij juist jouw talenten inzet, maar deze niet “gezien” worden. Zie deze signalen van jezelf niet als negatief, maar als een signaal dat je hiermee iets kan! De kans is groot dat je op die momenten vergeten bent dat de persoon naast je een andere bril draagt. Stel dan vragen, stel jezelf open om te leren hoe een ander de situatie benaderd en wees vooral niet te hard voor jezelf.
Wil je meer tips over hoe je erachter komt wat je talenten zijn? Lees dan mijn andere blog eens, over 10 manieren om je talent te ontdekken.
En ben je benieuwd naar jouw eigen persoonlijke blauwdruk en hoe jouw talenten samenwerken? Lees dan verder over onze talenten test.